Verslag van de BirdingBreaks reis naar China, Sichuan en het Tibetaans Plateau

Afgelopen mei trok BirdingBreaks onder leiding van Sander Bot door centraal China. De provincie Sichuan (het land van de panda) en het machtige Tibetaanse Plateau werden bezocht. De komende dagen publiceren we het verslag van deze bijzondere reis.
In 2018 ook mee met deze reis? Bekijk de reis op onze website!

Dag 1 – 18 mei: Amsterdam – Chengdu
De heenreis verloopt soepel: iedereen komt opdagen om 15:00 op Schiphol, douane gaat vlotjes en het vliegtuig naar Beijing vertrekt op tijd.

Dag 2 – 19 mei: Chengdu – Longcanggou
In de ochtend landen we in Beijing en stappen we over op een vlucht naar Chengdu. Op de luchthaven van Beijing vliegen gierzwaluwen van de ondersoort pekinensis rond, een soort die we de rest van de trip niet meer tegenkomen. We komen voor schema aan in Chengdu en staan snel buiten met onze bagage. We worden opgewacht door onze lokale gids Jay en een ruime bus waarmee we de eerste uren naar Longcanggou rijden. Vlak voor we bij ons hotel aankomen maken we een stop bij wat verlaten landbouwgrond. Een goed keuze, want we maken kennis met een leuk setje Chinese soorten: White-browed Laughingthrush, Collared FInchbill, Chinese Bamboo Partridge (alleen gehoord), Russet Sparrow, Yellow-throated Bunting, Himalayan Swiftlet en Siberische Roodborsttapuit van de ondersoort przewalskii. Tegen donker komen we aan in ons mooie houten hotel, onze basis voor de komende drie nachten.

Dag 3 – 20 mei: Longcanggou
In het bosreservaat van Longcanggou loopt een onverharde weg helemaal omhoog, naar ruim 2.400m. De komende twee dagen vogelen we vooral langs deze weg op verschillende hoogten. Vanochtend beginnen we helemaal bovenaan, dus we hebben een stevige hobbelige rit voor we boven zijn. Onderweg hopen we tevergeefs op fazanten langs de weg. Boven aangekomen is het wat mistig. Het geeft wel sfeer aan de drie rondvliegende White-throated Needletails. Ongeveer de eerste soort hier is meteen een goeie: Great Parrotbill, wat een monster! China staat bekend om zijn loofzangers en bush warblers, en we krijgen de eerste soorten te zien: Aberrant Bush Warbler, Bianchi’s Warbler, Sichuan Leaf Warbler, Brown-flanked Bush Warbler, Claudia’s Leaf Warbler en Large-billed Leaf Warbler. Al snel dient de tweede parrotbill zich aan, Grey-hooded Parrotbill, de echte doelsoort van deze hoogte. Later op de ochtend vogelen we wat lager en zien we Golden Parrotbill, Three-toed Parrotbill (de parrotbills gaan lekker!), Darjeeling Woodpecker, Elliot’s Laughingthrus, onze zwarte mees maar dan met een kuifje, Red-billed Leiothrix (Japanse nachtegaal) en de spetterende Golden-breasted Fulvetta. Rond lunchtijd rijden we de weg af naar het in aanbouw zijnde bezoekerscentrum om te lunchen. Onderweg vol in de rem: adult mannetje Lady Amherst’s Pheasant langs de weg!

lady
Lady Amherst’s Pheasant (Foto: Jos Vroege)

Iedereen krijgt het fraaie schepsel in beeld voor hij het bos in wandelt. Tijdens de lunch vermaken we ons met een paar zingende Sichuan Bush Warblers, Short-billed Minivets en een Black-capped Kingfisher. In de middag vogelen we langs een pad nabij de ingang van het park. De mist maakt het vogelen lastig, maar we voegen desalniettemin Brown Dipper, Kloss’s Leaf Warbler en Pygmy Wren Babbler toe aan de immer groeiende lijst. ’s Avonds heerlijk chinees eten, biertje, lijsten en vroeg naar bed.

zwartkopijsvogel
Black-capped Kingfisher (Foto: Jos Vroege)