Live verslag: Atlantic Odyssey 2018 #11: Ascension Island!

Op 28 maart 2018 vertrok de laatste Atlantic Odyssey. Deze spectaculaire expeditiecruise vertrok in Ushuaia (Argentinië) om ruim een maand lang over de Atlantische Oceaan te varen naar de Kaapverdische Eilanden. Onderweg worden bijzondere eilanden aangedaan zoals South Georgia, Gough Island, Tristan da Cunha, Sint Helena en Ascension Island. Reisleider Laurens Steijn houdt ons in deze blog op de hoogte van de indrukwekkende reis!

Dag 25  – 22 april         varen naar Ascension Island
We hebben nog een dag te gaan tot Ascension en het is opnieuw een fraaie en warme dag. Er is minder activiteit dan gisteren, met name minder zeezoogdieren, maar we zien toch twee Potvissen en een groep Striped Dolphins, een nieuwe voor de lijst. We varen vandaag langs enkele onderwaterbergen waar het ‘ondiep’ is met slechts 750m. Het levert soms extra activiteit op maar niet vandaag… Toch zien we nog leuke dingen met bijvoorbeeld 8 Bulwers Stormvogels, 2 Kuhls Pijlstormvogels, 15 Band-rumped Storm-Petrels, een ‘echte’ White-bellied Storm-Petrel van de ondersoort grallaria, een vogel van de pacific dus, en nog enkele White-bellied types, een White-tailed Tropicbird en aan het einde van de dag enkele grote groepen fouragerende Bonte Sterns waar ook onze eerste Ascension Frigatebirds tussen te zien waren. Verrassend waren de 3 Leatherback Turtles die vlak langs het schip drijven. We komen in de buurt!

frigatebird
Ascension Frigatebird – ©Laurens Steijn

Dag 26  – 23 april         Ascension Island
We staan vroeg op want als het licht wordt liggen we naast Boatswain Bird Island, één van de beste tropische zeevogeleilanden ter wereld. We zien al snel 100-en Ascension Frigatebirds overvliegen, de oceaan op, met Venus nog zichtbaar in de schemerende hemel. Vrijwel de gehele wereldpopulatie Ascension Frigatebird broedt op het eiland, naast 10.000-en andere zeevogels. De talrijkste is de Maskergent, waarvan we er vele zien zitten op de toppen van de rotsen. Tientallen Brown Booby’s vliegen laag over het water en al snel zien we de eerste Red-footed Booby’s, in beide kleurfasen (bruin en wit) langs en vlak boven het schip. Overal zien we Opaalsterns en Bruine en Zwarte Noddy’s. Een enkele Band-rumped Storm-Petrel vliegt nog bij de kolonie. Het schip draait een paar keer voor het eiland en het is bijna niet te bevatten hoeveel vogels je ziet en er vlak boven en naast je te zien zijn.

storm-petrel
Band-rumped Storm-Petrel – ©Laurens Steijn

Overal gebeurt wel iets, een Frigatebird die een Red-footed Booby achterna zit, Masked Booby’s die vlak voor de boot in het water schieten en White Terns die nieuwsgierig even het bovendek komen verkennen. En de hele tijd vliegt er een wolk  Ascension Frigatbirds boven het schip. Het gaat maar door. In de verte bij de kliffen vliegen zowel White-tailed als Red-billed Tropicbirds, maar deze komen helaas niet dichterbij. Dan varen we verder naar Georgetown waar we voor anker gaan. Het inklaren verloopt soepel en zo staan we een uurtje later op Ascension Island! Links en rechts van de pier zijn de zandstranden al te zien, met sporen van Green Turtles die hier hun eieren leggen. We doen vandaag een tour op het eiland, met de hele groep en nadat iedereen met de zodiacs aan land is gebracht rijden we in een lange kolonne auto’s naar Shelley Beach waar zich één van de grootste kolonies Bonte Sterns ter wereld bevindt, met maar liefst 250.000 paar! Het is werkelijk een onvoorstelbaar spektakel. 10.000-en paren zitten opeengepakt in de glooiende lavavelden.

shelly beach
Shelly Beach – ©Laurens Steijn

We worden goed begeleid door een team van professionals en vrijwilligers van Ascension Conservation. Na een wandeling in de koele en groene heuvels van het eiland is het tijd voor lunch en een duik in het zwembad bij Two Boats Village. Vervolgens bezoeken we het fort en museum en is het tijd voor een biertje in de lokale pub, waar we ook nog wat kunnen internetten. Het leven is goed!

Het is een drukke dag want ’s avonds brengen we nog een bezoek aan het strand waar de Green Turtles hun eieren leggen. We krijgen een film te zien met uitleg over de schildpadden en lopen vervolgens in het bijna donker naar het strand. Alleen rood licht is toegestaan tijdens de excursie want wit licht desoriënteert de schildpadden. Het lukt een deel van de groep een vrouwtje te zien die eieren aan het leggen is, een ontzettend bijzonder maar ook wel intiem moment! Maar we kijken ook uit naar morgen als we in de vroege ochtend opnieuw naar het strand gaan voor de schildpadden.

ascension
Ascension Island – ©Laurens Steijn

Dag 27  – 24 april         Ascension Island
Vandaag zal één van de beste dagen van de tour worden, wat een geweldige ervaringen! We beginnen met de vroege ochtend tour naar de schildpadden en zien al snel een vrouwtje in de vroege schemer naar zee schuifelen. Even later zien we er nog één en nog één als de zon langzaam aan de horizon verschijnt. We kunnen de dieren prachtig zien en fotograferen terwijl ze zich al zwoegend naar zee begeven. Een deel van ons slaat het ontbijt aan boord over voor nog meer overweldigende indrukken op het strand. Dan gaan we voor een tweede bezoek aan de Bonte Sternenkolonie – nu met meer tijd –  wat opnieuw erg indrukwekkend is. We nemen een drankje in de lokale pub en kunnen nog wat internet contact hebben met het thuisfront. Vervolgens gaan we aan boord voor de lunch. Het is tijd geworden voor de lange reis naar de Kaap Verden, maar…..niet voordat we een tweede bezoek hebben gebracht aan Boatswain Bird Island!

Boatswain Bird Island
Boatswain Bird Island – ©Laurens Steijn

En dat wordt opnieuw een waanzinnige ervaring….We weten niet waar we moeten kijken want overal gebeurt wat. White-tailed Tropicbirds vliegen met het schip mee en komen soms tot minder dan een meter van nietsvermoedende passagiers op het bovendek, een groep Tuimelaars (Bottlenose Dolphins) zwemt aan beide zijden van de boot en sommige dieren springen fraai uit het water. Ascension Frigatebirds jagen vlak voor het schip op booby’s en Black Noddy’s en White Terns zijn talrijk.
Dan zetten we koers naar het noorden en verdwijnt Ascension langzaam uit het zicht.