Live verslag: Atlantic Odyssey 2018 #10: varen naar Ascension

Op 28 maart 2018 vertrok de laatste Atlantic Odyssey. Deze spectaculaire expeditiecruise vertrok in Ushuaia (Argentinië) om ruim een maand lang over de Atlantische Oceaan te varen naar de Kaapverdische Eilanden. Onderweg worden bijzondere eilanden aangedaan zoals South Georgia, Gough Island, Tristan da Cunha, Sint Helena en Ascension Island. Reisleider Laurens Steijn houdt ons in deze blog op de hoogte van de indrukwekkende reis!

Dag 24 – 20 april          St. Helena
De laatste ochtend bij St. Helena is gereserveerd voor een BirdingBreaks privé boottocht naar Egg Island. We gaan zeevogels lokken en zijn goed voorbereid want gisteren zijn inkopen gedaan om ‘chum’ te maken. Een welriekend goedje bestaande uit visolie, visresten en rice crispies.

De Franklin’s Meeuw vliegt opnieuw bij het achterdek  en als we klaar staan om te vertrekken wordt de Whaleshark opnieuw gezien! Geweldig nieuws voor de mensen die ‘m gisteren hebben gemist. We varen weg en worden al snel gevolgd door een aantal Brown Noddy’s die landen op het voordek, en niet meer willen vertrekken! We maken beeldvullende foto’s en zien zelfs een geringde vogel.

noddy
Brown Noddy – ©Laurens Steijn

Bij Egg Island zetten we de motor uit en gaat de eerste chum overboord….het trekt al snel enorme vissen aan maar ook enkele Band-rumped Storm-Petrels nemen een kijkje. In totaal zien we er ongeveer 10 en sommige op minder dan 10 meter. Bij Egg Island zelf vliegen vrijwel geen stormvogeltjes, anders dan gistermiddag. Wel zien we fraaie Black Noddy’s op de lege nesten zitten, nu veel meer dan gisteren.

Black Noddy’s – ©Laurens Steijn

We zijn op tijd weer terug en laten ons afzetten bij Jamestown voor wat laatste indrukken van St. Helena. Dan is het tijd om het schip te klaren en koers te zetten richting Ascension Island. Het bezoek aan St. Helena was geweldig! Als we wegvaren zien we nog een White-tailed Tropicbird vliegen, een nieuwe voor de lijst. Hij vliegt samen met een Red-billed Tropicbird zodat je goed de verschillen kunt zien. Dan duikt er nóg een Whaleshark op! We zien ‘m opnieuw geweldig vanaf het bovendek en varen enkele rondjes om iedereen de gelegenheid te geven van deze prachtige dieren te genieten. Het was als een laatste groet aan de Plancius….Nu is het echt gedaan en varen we in gestaag tempo naar onze volgende bestemming. De middag op zee is verder vermakelijk met een Kleine Jager, een Bulwers Stormvogel maar ook 3 verre Bultruggen en een grote groep Pantropical Dolphins.

red billed tropicbird
Red-billed Tropicbird – ©Laurens Steijn

Dag 25  – 21 april         varen naar Ascension Island
Het wordt elke dag wat warmer en de dekken zijn goed gevuld met waarnemers. Het werd ook een drukke dag met zeezoogdieren want voor ontbijt zagen we al False Killer Whale, enkele Potvissen en twee Indische Grienden. Maar het wordt nog beter want na ontbijt zien we meer Potvissen waarvan enkele een geweldige show geven, dichtbij de boot, fantastisch! Als er dan even later een Orka voorbij zwemt is het feest compleet. Gedurende de dag zien we meer Kleinste Jagers (5 in totaal, waarvan 4 fraaie adulten met lange staartpennen) en Noordse Sterns Een Bulwers Stormvogel vliegt vlak voor het schip en een grote groep Clymene Dolphins zwemt ver weg op de horizon. ’s Avonds hebben we onze eerste briefing over Ascension waar we over twee dagen aankomen, maar morgen eerst nog een volle zeedag.