Verslag van de BirdingBreaks reis naar China, Sichuan en het Tibetaans Plateau #7

Afgelopen mei trok BirdingBreaks onder leiding van Sander Bot door centraal China. De provincie Sichuan (het land van de panda) en het machtige Tibetaanse Plateau werden bezocht. De komende dagen publiceren we het verslag van deze bijzondere reis.
In 2018 ook mee met deze reis? Bekijk de reis op onze website!

Dag 14 – 31 mei: Jiuzaigou National Park
Jiuzaigou National Park staat bekend om het groot aantal bezoekers. Het is zeer populair bij de toeristisch ingestelde Chinees, het voelt zodoende een beetje aan als een pretpark. Maar er zitten ook een paar leuke vogelsoorten dus gaan wij er ook naar toe. Uiteindelijk lukt het vaak prima om de mensenmassa te ontlopen. We worden eerst met een bus, inclusief gids met microfoon voorin, naar boven gereden. We lopen hier op een board walk en horen en zien verschillende soorten die we sinds Longcanggou niet meer hadden waargenomen. Boven een van de vele meertjes zien we fraai een Stekelstaartgierzwaluw. De eerste nieuwe soort is een White-crowned Forktail die zich van dichtbij laat bekijken.

vorkstaart3
White-crowned Forktail (Foto: Sander Bot)

Iets verderop zien we een zingende Baikal Bush Warbler, alweer de achtste bush warbler van de trip. We zoeken hard naar Pere David’s Tit, maar die geeft niet thuis. Tijdens die zoektocht wel Hodgson’s Treecreeper en Tibetan Serin. Erg bijzonder is de waarneming van een doortrekkende Gansu Leaf Warbler, een endeem van China met een klein verspreidingsgebied ten noorden van Sichuan. Na de veldlunch maken we een wandeling in een lager deel van het park. Het park is werkelijk schitterend met allerlei beekjes en meren. Door het bewolkte en doorgaans licht regenachtige weer is de activiteit ook in de middag hoog. We treffen regelmatig groepen zangers aan met verschillende soorten Phylloscopus, boomklevers, Bianchi’s en Martens’s Warbler, Grey-headed Canary-flycatcher en Slaty-backed Flycatcher. Langs een rietkraag spelen we het geluid van Spectacled Parrotbill en weldra reageren er een paar vogels die zich leuk laten zien. Zeer fraaie beestjes, parrotbills vervelen nooit. Beide soorten waterspreeuw aan het eind van de middag maken de dag compleet. Het eten in ons luxe hotel was zoals ieder diner hier voortreffelijk.

panda
Paartje Giant Panda in Jiuzaigou (Foto: Jos Vroege)

Dag 15 – 1 juni: Jiuzaigou – Gonggangling – Dujiangyan
Toch voornamelijk een reisdag. Omdat we de uil op Gongganglingpas al hebben kunnen we ontbijt in het hotel nemen. We stoppen wel op de pas en de enige overgebleven target lukt: Maroon-backed Accentor. Een schitterende soort met zijn gele iris. Daarna rijden we de pas af richting Chengdu. Door een enkele file komen we pas na 18:00 aan in het luxe hotel in Dujiangyan, in de buurt van Chengdu. Tijdens het lijsten wordt ons duidelijk dat we een mijlpaaltje hebben bereikt vandaag: de triplijst staat op precies 300 soorten! Dat is ruim bovengemiddeld en toch een redelijke prestatie al dachten we zelf.

Dag 16 en 17 – 2 en 3 juni Dujiangyan – Chengdu – Amsterdam
Onze vlucht is pas om 16:50, dus we hebben nog wat tijd om vogels te kijken. Lopend vanuit het hotel kunnen we in een parkachtige setting vogels kijken. Omdat we nu echt in het laagland zijn zien we toch nog wat nieuwe soorten. We worden verrast door fraaie waarnemingen van Grey-winged Blackbird die er volgens het vogelboek niet zou moeten zitten.

Grey-winged Blackbird (Foto: Jos Vroege)

We horen een Great Barbet, die we daarna wat ver weg in de boom zien zitten. Fire-breasted Flowerpecker, Rufous-capped Babbler en Vinous-throated Parrotbill zijn ook nieuw voor de trip. Chinese Bamboo Partridge roept dichtbij maar komt wederom de begroeiing niet uit. Rond 11:30 verlaten we het hotel, we lunchen onderweg en worden vervolgens op de luchthaven van Chengdu afgezet.
De vlucht naar Peking heeft een onbekende vertraging en uiteindelijk zitten we dik zes uur te wachten voor we kunnen boarden. Op Peking hadden we vijf uur overstaptijd, we missen de aansluiting op een uur. Echter, bij het uitstappen blijkt het toestel nog op ons te wachten en met een extra snelle behandeling zitten we toch op de vlucht naar Amsterdam, een hele opluchting. We komen de volgende ochtend rond half acht aan op Schiphol. We wensen elkaar een goede thuisreis en kijken terug op een geweldige reis.

Deze editie is ronduit succesvol verlopen. Met dank aan de actieve deelnemers die wel tegen een regenbuitje kunnen hebben we iedere dag heerlijk gevogeld. Sichuan staat bekend om een aantal mooie soortgroepen, hier wat details van onze trip. We hebben 13 soorten hoenders gezien of gehoord en 8 soorten bush warblers, 14 (!!) soorten Phylloscopus-zangers, 7 soorten parrotbill en 10 soorten roodmus gezien. De deelnemer hebben de volgende top 5 samengesteld: