Verslag van de BirdingBreaks reis naar China, Sichuan en het Tibetaans Plateau #4

Afgelopen mei trok BirdingBreaks onder leiding van Sander Bot door centraal China. De provincie Sichuan (het land van de panda) en het machtige Tibetaanse Plateau werden bezocht. De komende dagen publiceren we het verslag van deze bijzondere reis.
In 2018 ook mee met deze reis? Bekijk de reis op onze website!

Dag 8 – 25 mei: Wolong – Markeang
Een reisdag, maar wel met de nodige vogelstops. Eerst rijden we weer via Balang Shan. We maken een stop om nog een keer de tragopan te proberen. We lopen doodstil een paadje af, maar geen tragopan. Ook de veelvuldig roepende Goudfazanten laten zich niet zien. Sichuan Thrush echter wel, mooi zingend in een boomtop. Volgende stop is op de fazantenstek, en we worden niet teleurgesteld: schitterende waarnemingen van White Eared Pheasants en Chinese Monals.

kip
Chinese Monal, soort van de trip (Foto: Jos Vroege)

Als we de berg over zijn hebben we een ontbijtstop. De boterhammen nog maar net weggewerkt of we krijgen het al druk: Grey-headed Bullfinch, Prezwalski’s Nuthatch en 74 overtrekkende Crested Honey Buzzard; een heel prettige ontbijtstop! Op het midden van de dag rijden we door iets drogere bergen en zien Hill Pigeons en Rotszwaluwen. Halverwege de middag komen we aan bij de pas van Mengbishan. Direct daaronder begint een fraai naaldwoud met een aantal targets. We lopen er een tijdje doorheen en vinden al snel een Crested Tit-Warbler. Sichuan Jay, de andere echte doelsoort voor deze plek laat zich nog niet zien. We rijden door naar Markeang waar we inchecken in een luxe hotel. We dineren in een nabij gelegen restaurant waar het eten, zoals altijd in Sichuan, voortreffelijk is.

Straatbeeld Sichuan (Foto: Peter van Scheepen)

Dag 9 – 26 mei: Mengbishan
Een volle dag Mengbishan. Met zonsopkomst staan we vlak onder de pas bij de boomgrens. Er is veel vogelactiviteit en nog voor picknickontbijt hebben we fraaie waarnemingen van Chinese Fulvetta, Crimson-browed Finch, Blood Pheasant, White-throated Redstart en een groep van 15 White Eared Pheasants.

witoorfazant
White Eared Pheasants (Foto: Jos Vroege)

Na ontbijt lopen we de rest van de ochtend de weg af die door het bos loopt. Absolute hoogtepunt is de Sichuan Jay. De soort is de laatste tijd moeilijk te zien, maar na uren scannen vinden we een groepje, blijdschap alom, deze zeldzame soort met miniverspreiding wilden we niet missen! Andere leuke soorten zijn Collared en White-winged Grosbeak, Pink-rumped Rosefinch, Hume’s Bladkoning, Upland Buzzard en Himalayan Bluetail. Vandaag maken we voor het eerst kennis met zon. Heerlijk om in het zonnetje te vogelen, hoewel dat er voor zorgt dat de activiteit in de middag wat laag is. Eind van de dag bezoeken we nog kort een schitterend oud dorpje beneden aan de berg.

swaro
Ja ja, die heeft net als wij een Swarovski om de nek hangen (Foto: Peter van Scheepen)