Verslag van de BirdingBreaks reis naar China, Sichuan en het Tibetaans Plateau #3

Afgelopen mei trok BirdingBreaks onder leiding van Sander Bot door centraal China. De provincie Sichuan (het land van de panda) en het machtige Tibetaanse Plateau werden bezocht. De komende dagen publiceren we het verslag van deze bijzondere reis.
In 2018 ook mee met deze reis? Bekijk de reis op onze website!

Dag 6 – 23 mei: Balang Shan
Om exact vijf uur rijden we weg. We willen wel eerder weg om nog kans te maken op de Wood Snipe, maar door eerdere ongelukken op de berg mogen bussen niet meer voor vijf uur ’s ochtends de weg op, en drie verplichte camera’s in de bus houden dat voor ons in de gaten, daar komen we niet onderuit. Na een uur rijden komen we bij de eerste stop, een goede plek voor hoeders. Het grote probleem op de pas is altijd het weer. Het weer is hier relatief waak slecht, met storm, mist of harde regen of sneeuw. Wij treffen weinig wind, redelijk zicht maar wel regen. Toch maar naar buiten. Een van de eerste vogels die we zien is een vrouwtje Golden Bush Robin, prima start! We hebben de vogel nog maar nauwelijks bekeken of Jos zegt droog “hier vliegt iets groots”. Precies, een mannetje Chinese Monal. Hij landt niet ver van ons vandaan, dus we kunnen hem nog prima bekijken in de telescoop, op de zelfde helling als vijf White Eared Pheasants. We wandelen wat verder en vinden Dark-fronted Rosefinch, Alpine Leaf Warbler en Spotted Bush Warbler. Het blijft maar regenen, dus twee uur laten komen we verkleumd terug bij de bus. Vervolgens maken we verschillende korte stops lager op de berg. Onverstoorbaar zien we tussen de druppels door mooie nieuwe soorten: Chinese White-browed Rosefinch, Rufous-vented Tit, Chestnut-crowned Bush Warbler, Yellow-streaked Warbler, Buff-barred Warbler, Himalayan Bluetail, Giant Laughingthrush en heel fraai een roepende Verreaux’s Monal-Partridge op een meter of tien. De echte highlight is echter de Firethroat. Dat ging onverwacht eenvoudig: we horen een vogel, gaan voorzichtig dichterbij en vinden een fraai zingend mannetje in de struik. Zo kan het dus blijkbaar ook. Rond lunchtijd rijden we echt omhoog, boven de 4.000 m om er naast de bus een picknicklunch te nuttigen. De maaltijd wordt verstoord door twee Tibetan Snowcocks die niet ver van ons aan het scharrelen zijn. Verder maken we hier kennis met de eerste Grandala, Plain Mountain Finches en Alpenheggemussen.

grandala
Grandala (Foto: Sander Bot)

Laatste stop voor de pas is een gedenkwaardige, met dank aan de meerdere Grandala’s die zich fraai laten bekijken. Laatste bestemming is de pas zelf, op een hoogte van maar liefst 4.487 meter. In de mist maken we een groepsfoto en zien Brandt’s Mountain Finch en heel fraai een paartje Snow Partridge. Ondanks het weer weten we er dus een topdag van te maken met bijvoorbeeld vijf soorten hoenders die we allemaal goed hebben gezien!

Dag 7 – 24 mei: Balang Shan
Omdat de belangrijkste soorten van bovenop de pas al binnen zijn beginnen we vanochtend met een wandeling nabij Wolong, ruim 2.000 meter lager dan de pas, en vlak bij ons hotel. Dit is dè plek voor Goudfazant. We gaan op een weilandje staan en hopen dat er een paar aan de rand willen komen. Er roepen meerdere mannetjes vlakbij, maar ze blijven helaas goed verscholen. Ook horen we Temminck’s Tragopan en Barred Laughingthrush roepen. Slaty Bunting laat zich gelukkig wel mooi zien. We lopen nog een paar kilometer door de bos- en vogelrijke omgeving en voegen zo Chinese Babax, Sooty Bushtit (endeem), Slaty-backed Flycatcher, Bruine Boszanger, Asian Brown Flycatcher, Notenkraker en nog meer Slaty Buntings toe aan de lijst. In de middag gaan we terug naar Balang Shan. We bezoeken het gebied na de 8 km lange tunnel onder de berg. In de struiken aldaar zoeken we naar Chinese Rubythroat (recente split van White-tailed Rubythroat) en White-browed Tit-warbler. Laatstgenoemde zien we niet, maar van de rubythroat zien we meerdere zingende mannetjes. Verder genieten we van een mooie groep Snow Pigeons en een adulte Lammergier vliegt over. Op de terugweg moeten we twee keer op de rem trappen, eerst voor een Waterspreeuw dicht langs de weg en later voor drie soorten gieren bij elkaar: Monniks- en Lammergier en Himalayan Vulture.

mooivogeltje
Chinese Rubythroat (Foto: Sander Bot)