Verslag van de BirdingBreaks reis naar Noord India #10

Jaarlijks brengen we met BirdingBreaks een bezoek aan het noorden van India. Deze reis staat vooral in het teken van Tijgers en bijzondere vogels. Ook zien we de variatie aan indrukwekkende landschappen van India, we reizen langs de vruchtbare gronden van de Ganges, door de woestijnachtige landschappen van Rajasthan tot de voet van de Himalaya. De komende dagen laten we u meegenieten van een verslag van deze boeiende reis door onze gids Eddy Nieuwstraten. Ook Tijgers zien in India? Bekijk de reis op onze website!

Dag 13: Bharatpur – Ranthambhor National Park
Vandaag weer een reisdag, met onderweg wat mogelijkheden om te stoppen. We zijn allemaal een beetje beducht voor weer een dag met reisperikelen maar het valt mee: het is weliswaar een stevige trip maar er is geen onverwacht oponthoud en we bereiken Rhantambor op het gepande tijdstip. Onderweg een stop bij een droge vlakte om het gebied goed af te scannen en hier zijn het vooral de piepers die de toon zetten: naast verschillende Duinpiepers wordt hier een Grote Pieper en een Langsnavelpieper met
zekerheid gedetermineerd. De indian Courser wil helaas niet meewerken. Vlak na het middaguur bereiken we Ranthambor waar direct doorrijden naar onze lunch-in-het-veld-lokatie: in de schaduw van een boom op een droge vlakte met lage begroeing. Het vogelen hier levert niet de gewenste Indian Courser op, maar wel zien we 5 Indian Vultures vliegen en een grote groep van meer dan 100 Yellow-footed Green Pigeons. In de lage begroeiing zitten Indian Bushlarks, Rufous-fronted & Jungle Prinias en op de electriciteitsdraden zien we een groep van 16 Kleine Groene Bijeneters. Ook op
zoogdierenfront doen we goede zaken want naast de Indische Haas zien we een Indian Fox, te herkennen aan de zwarte punt aan de staart.

340 Indian Fox, Little Rann of Kutch, Gujarat, India, 23 feb 2012 LS
Indian Fox (foto: Laurens Steijn)

Maar een van de hoogtepunten van deze wandeling is het zien van Painted Sandgrouses: in totaal zien we bijna 20 vogels, vliegend maar ook een aantal keren van dichtbij op de grond……. Klik-klik-klik! We sluiten de wandeling af met de verrassende vondst van 3 Steenortolanen die niet flauw doen en vlak voor ons blijven zitten.

zandhoen
Painted Sandgrouse (foto: Jan Korsten)

Dag 14: Ranthambhor National Park
Vandaag moet het dan gaan gebeuren: dit is echt dé dag om de meest begeerde zoogdiersoort te zien: de Tijger. Het is een dag van overgave aan “Het Ranthambore Systeem”. Dit houdt in dat we niet meer tegen onze chauffeur op ieder moment ‘hu, ho of stop’ kunnen zeggen. Vandaag zijn we niet alleen afhankelijk van de gidsen van Rhantambore, ook de route is – letterlijk – een loterij. Lokesh heeft vooraf gedaan wat hij kon: in ieder geval wordt er voor ons gekozen uit één van de drie beste routes en verder heeft hij het zo geregeld dat we allen samen in 1 grote open canterbus zitten, in plaats van 2 of 3 losse jeeps, zodat we hoog en ruim kunnen zitten en onze camera’s en tassen goed kwijt kunnen. Fotograferen blijkt vandaag overigens een echte uitdaging: allereerst is het een extreme ‘Bumpy-road’ en hebben de chauffeurs geen feeling voor de juiste fotostops. Overigens is het decor waar we doorheen rijden wel echt prachtig: bergen, beekjes, meren, open vlaktes afgewisseld met bossen en dan middenin ook nog eens een eeuwenoud fort! Maar de eerste rimpeling in de ‘vijver van de goede hoop’ komt als ik
bemerk dat de ons aangewezen gids na vijf minuten al begint weg te doezelen en zijn ogen nauwelijks kan openhouden. Door praatjes met hem aan te knopen probeer ik hem uit zijn slaap te houden maar met beperkt succes, ook hem er rechtsreeks op aanspreken blijkt niet echt te helpen. We moeten die Tijger blijkbaar zelf proberen te vinden. We stuiteren verder over route 4 en weten zo hier en daar wat soorten mee te pikken: 2 Shikra’s, Oriental Honneybuzzards, een Havikarend en als hoogtepunt een groep Jungle Bush-Quails die zich mooi laten zien.

boskwartel
Jungle Bush Quail (foto: Jurren Koerts)

Bij een meertje zien we 2 Riverterns en een groepje Dusky Grag Martins maar het zoeken naar Tijgers heeft toch de overhand. De spanning neemt toe als we op een locatie komen waar een Tijger zou moeten zitten maar na 10 minuten wachten gaan we alweer verder, of nee eigenlijk gaan we terug richting uitgang. Ook hoor ik jammer genoeg Annemiek niet melden dat ze een ‘donkere kipachtige’ weg zag rennen. Het kan op basis van haar beschrijving eigenlijk niets anders zijn geweest dan één van dé specilaiteiten van dit gebied: de Painted Spurfowl. We rijden het park uit en beseffen dat het wat Tijgers betreft op de middagexcursie aan gaat komen. Tussen deze twee safaris door proberen
we buiten het park nog enkele goede soorten te vinden zoals Indian Courser en de schitterende Blackbuckgazelle. Maar het is blijkbaar onze dag niet: geen van de specialiteiten komen in beeld. Wel zien we nog groepjes Kleine Groene Bijeneter, 2 Turkestaanse Klauwieren, Bay-backed Shrikes en de endemische White-bellied Drongo’s. Tussen hoop en vrees rijden we opnieuw naar de ingang van het park. Hier horen we dat we weer dezelfde route toegewezen hebben gekregen maar Lokesh weet dit te veranderen in route 3. Het is absoluut een nog fraaiere route: ditmaal langs een groot meer waar we behalve onze enige Fuut ook Purperreiger, Slangenhalsvogel, Wooly-necked Stork en 4 Great Thick-Knees te zien krijgen en zien we 2 White-browed Fantails. Ook nu voert de route ons, precies op het midden van de ons beschikbare tijd naar een plek ‘waar een Tijger dichtbij moet zitten’. Ook hier wachten we zonder resultaat 10 minuten en ook nu draaien we om richting uitgang. Het begint een ieder duidelijk te worden: we gaan zonder Tijger naar huis, een flinke teleurstelling. Een waarneming van een Black-rumped Flameback en de prachtige omgeving helpt om deze teleurstelling
wat te verzachten. Aangekomen bij het hotel moeten we de focus verleggen naar inpakken en uitchecken. Ook is het tijd voor onze laatste maaltijd met Lokesh in ons midden: hij zal morgenochtend vroeg op eigen gelegenheid naar Agra vertrekken terwijl wij om 22.00 uur de nachttrein naar Delhi zullen nemen. Tijdens het avondeten bedanken we Lokesh voor de voortreffelijke wijze waarop hij ons door India heeft geleid. Voor het instappen hebben we deze keer maar echt een minuut dus het devies: allemaal klaar staan, eerst de koffers erin, instappen en in de trein zien we wel waar iedereen
is. Opnieuw blijkt Gido geen eersteklas kaartje te hebben maar na een ‘gesprekje’ met de conducteur blijkt 500 roepies (€ 7. 50) voldoende om ook voor hem een uitstekend eersteklas plekkie te regelen: iedereen kan lekker slapen.